چرا خداوند از میان ۱۲ امام، حضرت مهدی(ع) را برای غیبت انتخاب کرد؟

این مساله به خاطر آن اتفاقاتی بود که افتاد، اگر قرار بود امام غایب امام اول، دوم یا سوم و امامان دیگر باشد. هنوز آن زمان تبیین دین تمام نشده بود. وقتی پیامبر(ص) رحلت کردند. در 23 سال تبلیغ دین فقط 10 سال در مدینه توانستند حکومت تشکیل دهند و دین را بیان کنند و این 10 سال مدت کمی برای بیان دین بود، مردم تازه ایمان آورده بودند. بنابراین اسلام را بیان کننده ای نبود و اسلام از بین می رفت و مردم به جاهلیت برمی گشتند و امکان نداشت که امامان قبل غایب شوند.

البته هر چه به سمت امامان آخری می آییم، حلقه فشار بیشتر می شود و امام توان حضور ظاهری حتی با تقیه هم ندارند. بنابراین واقعه هایی اتفاق افتاد که لازم است امام دوازدهم، امام غایب شود.

قول مشهور این است که امام از سال 260 قمری در سن 5 سالگی غیبتشان شروع شد. تا زمانی که پدرشان زنده بود، امام در کنار پدرشان بودند. البته در مقطعی ایشان در بغداد بودند. بنابراین امام می آوردند تا امام حسن عسکری(ع) ایشان را ببینند.

چرا صهیونیستها به شرق کرانه باختری چشم دوخته‌اند ؟

فلسطین

ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست های تجاوزکارانه خود در فلسطین، از ده ها خانواده ساکن منطقه ای در شرق کرانه باختری خواسته است اراضی و مناطق مسکونی خود را رها کرده و به نقاط دیگری نقل و مکان کنند.

"فارس الصرفندی" خبرنگار شبکه العالم روز دوشنبه از "البیره" گزارش داد، به گفته کارشناسان فلسطینی این منطقه از نظر راهبردی و اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار است و صهیونیست ها تلاش می کنند تا این منطقه واقع درمرز فلسطین اشغالی و دره اردن را از ساکنان فلسطینی خالی کنند.  " جمال جمعه " هماهنگ کننده برنامه مقابله با احداث دیوار حائل و شهرک سازی به خبرنگار شبکه العالم گفت : رژیم اسراییل به بهانه برگزاری رزمایش نظامی در بخش وسیعی از منطقه الاغوار، تلاش می کند این منطقه را نیز به اشغال خود در آورد و یک منطقه صهیوینست نشین در مرز با اردن ایجاد کند. وی افزود: صهیونیست ها به هر بهانه قصد دارند منازل فلسطینی ها را غصب و هم اراضی کشاورزی و چراگاه های آنها را نابود کنند. " صلاح الخواجا " عضو ابتکار ملی فلسطین نیز در مصاحبه با خبرنگار العالم اعلام کرد: احداث شهرک های صهیونیست نشین در اراضی غصبی و تصرف منابع طبیعی فلسطینی ها ،بخشی از اهداف صهیونیست ها در منطقه الاغوار است.

رژیم اشغالگر قدس بدون توجه به مخالفت ها و اعتراض های جهانی، همچنان به سیاست اشغالگری خود درمناطق و سرزمین های فلسطینی ادامه می دهد و با بیرون راندن فلسطینیان و آواره کردن آنان ، به ایجاد شهرک های صهیونیست نشین در اراضی فلسطینی اقدام می کند. 

براثر سیاست های تجاور کارانه صهیونیست ها ، میلیون ها فلسطینی در دیگر کشورهای جهان آواره هستند و رژیم صهیونیستی اجازه ورود آنان به مناطق فلسطینی را نمی دهد.

غفلت از امام عصر(ع) و افول جامعه به سوی مدینه جاهله

تعميق ريشه‌‌هاي اعتقادي استقرار حكومت جهاني حضرت مهدي(عج)، ترويج گفتمان استقرار قسط، عدل، آرمان انبياء، امامان معصوم(ع) و امتيازهاي همه جانبه آن از مباحثي است كه در پژوهش‌ها و مقالات در همايش‌ها و سمينارهاي علمي مهدوي مطرح مي‌شود و دستمايه برنامه سازان "سخن انتظار" قرار مي‌گيرد.

بنابراین استاد اسماعیل شفیعی سروستانی در پنجاه و یکمین نشست ماهانه موسسه موعود به موضوع جاهلیت مدرن در رویارویی با امام زمان(ع) پرداخته است که در ادامه می خوانیم؛

سخنم درباره تبرج و خودآرایی است. باید متذکر شوم که شهر آکنده از تبرج است و تمدن امروز ما آکنده از تبرج و خودنمایی است، ابن خلدون در مقدمه کتاب خود بیان می کند. شخصیت انسان ها را نوع معیشت آنها می سازد، او زندگی بادیه نشینان را از خیلی جهات را مقدم بر شهرنشینی اعلام می کند و معتقد است دلاوری، دین داری، شجاعت و اخلاق پاک در شهرها رو به نابودی است، وی زندگی شهری را عامل انحطاط دین و دولت می شناسد.

کجاست آنکه ابنیه شرک و نفاق را نابود می کند، این ابنیه امن کجاست و چرا مصادیق آن را در دستور کار شهرسازان وارد نمی کنیم تا این ابنیه نفاق آلود را نسازند، خانه هر کس امان گاه اوست. وقتی صاحب او در آن را ببندد، امان گاه آدمی است، ولی در حال حاضر خانه های ما در هیچ کجا امانگاه ما نیست. چون هیچ خانه ای امروز از چشم ها در امان نیست.

ادب مسلمانی در میان ما نیست که امروز به مظاهر جاهلیت مدرن مبتلا شدیم، فردی خانه رسول خدا(ص) می آید و بر در خانه اجازه می گیرد، حضرت به او می گویند. برو گوشه بایست و اجازه بگیر، امروز می دانم که بسیاری از کودکان و جوانان برای ورود اتاق ها هم اذن دخول نمی گیرند.

مگر غیر از این است که در میان ما خانه هایی است که بی پرده و بی حجاب ما را به خود مبتلا کرده و ما در صورت روابط فردی همه زنان و دختران و پسران ما مبتلای این تبرج هستند و شهرها در رقابت و تظاهر و مسابقه دهشتناکی وارد شدند و مردم را می فریبند. بنابراین همچون تعصب که یکی از مظاهر جدی جاهلیت بود، تبرج و تظاهر که نشان دهنده مزاحمت است. ازجمله این جاهلیت است.

اس 300؛ کابوس هولناک صهیونیست‌ها

 

العالم - کابوس موشک‌های اس 300 روسی که قرار است در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، رژیم صهیونیستی را چنان دچار هراس کرده که علاوه بر مخالفت شدید با این موضوع، تفنگداران خود را برای شبیه‌سازی نحوه مقابله با آن، به مانوری مشترک با یونان اعزام کرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم و به نقل از "رای الیوم"، منابع امنیتی صهیونیست فاش کردند که نیروی هوایی رژیم اسرائیل حدود دو هفته پیش اقدام به برگزاری مانور مشترک با یونان کرده است.

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" هدف از این مانور 14 روزه را شبیه سازی نحوه مقابله با موشک های اس300 روسی که قرار است در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، اعلام کرده است.

خاطرنشان می شود که به اذعان این روزنامه تصمیم روسیه برای تحویل موشک های اس300 به ایران، خشم مقامات صهیونیست را برانگیخته است.

این روزنامه اسرائیلی تاکید کرده که مانورهای مشترکی در آسمان جزیره رودوس یونان که ارتش یونان سامانه موشک های اس300 در آن مستقر کرده است، برگزار شد.

روزنامه هاآرتص به نقل از "لیهو هکوهین" فرمانده پایگاه "نیواتیم" نیروی هوایی رژیم اسرائیل، نوشت: سامانه موشکی اس 300 چالشی برای نیروی هوایی اسرائیل است و این نیرو برای احتمالات متعدد از جمله مقابله با این سامانه موشکی روسی آماده می شود.

ماجرای رسوائی متوکل در برابر امام هادی  

در ایام متوکل عباسی زنی ادعا کرد که من حضرت زینب هستم و متوکل به او گفت: تو زن جوانی هستی و از آن زمان سالهای زیادی گذشته است. آن زن گفت : رسول خدا در من تصرف کرد و من هر چهل سال به چهل سال جوان می شوم.
متوکل، بزرگان و علما را جمع کرد و راه چاره خواست. متوکل به آنان گفت: آیا غیر از گذشت سال، دلیل دیگری برای رد سخنان او دارید؟ گفتند: نه. آنان به متوکل گفتند : هادی(ع) را بیاور شاید او بتواند باطل بودن این زن را روشن کند.
امام(ع) حاضر شد و فرمود: این دروغگو است و زینب(س) در فلان سال وفات کرده است. متوکل پرسید : آیا غیر از این، دلیلی برای دروغگو بودن هست؟ امام(ع) فرمود: بله و آن این است که گوشت فرزندان فاطمه(س) بر درندگان حرام است. تو این زن را به قفس درندگان بینداز تا معلوم شود که دروغ می گوید.
متوکل خواست او را در قفس بیندازد، او گفت: این آقا می خواهد مرا به کشتن بدهد، یک نفر دیگر را آزمایش کنید. برخی از دشمنان امام(ع) به متوکل پیشنهاد کردند که خود امام(ع) داخل قفس برود.
متوکل به امام عرض کرد: آیا می شود خود شما داخل قفس بروید؟! نردبانی آوردند و امام(ع) داخل قفس رفت و در داخل قفس شش شیر درنده بود. وقتی امام(ع) داخل شد شیرها آمدند و در برابر امام(ع) خوابیدند و امام(ع) آنها را نوازش کرد و با دست اشاره می کرد و هر شیری به کناری می رفت.
وزیر متوکل به او گفت : زود او را از داخل قفس بیرون بیاور و گرنه آبروی ما می رود. متوکل از امام هادی(ع) خواست که بیرون بیاید و امام(ع) بیرون آمد.
امام فرمود : هر کس می گوید فرزند فاطمه (س) است داخل شود. متوکل به آن زن گفت : داخل شو. آن زن گفت : من دروغ می گفتم و احتیاج، مرا به این کار وا داشت و مادر متوکل شفاعت کرد و آن زن از مرگ نجات یافت.

پی نوشت:
 بحار الانوار ج ۵۰ ص ۱۴۹ ح ۳۵ چاپ ایران. - منتهی الامال ج ۲ ص ۶۵۴ چاپ هجرت.

داعش پس از البغدادی تفکیک می‌شود

آینده داعش پس از ابوبکر البغدادی

العالم - روزنامه "ساندی تلگراف" چاپ انگلیس نوشت: مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش باعث بروز شکاف میان سرکرده‌های بعثی و تکفیری این گروهک خواهد شد.

به گزارش شامگاه دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه انگلیسی در گزارشی به عقب نشینی های مداوم گروهک تروریستی داعش در منطقه اشاره کرده و می نویسد: این گروهک یک چهارم مناطق تحت کنترل خود را (در عراق) از دست داده است.

ساندی تلگراف خاطرنشان کرده که دیدگاه "ابو علاء العفری" که به تازگی به عنوان جانشین البغدادی انتخاب شده است، با دیدگاه ابوبکر البغدادی هماهنگ نیست و این اختلاف ها به بروز شکاف و چند دستگی در میان سرکرده های بعثی و تکیفیری داعش منجر خواهد شد.

این روزنامه می افزاید: منابع امنیتی عراق فلج شدن کامل البغدادی را تایید و خاطرنشان کرده اند که وی به صورت شبانه روزی تحت درمان است.

در این گزارش آمده است: در صورتی که گزارش های منتشر شده درباره خطرناک بودن جراحت البغدادی صحت داشته باشد، می توان گفت که وی دیگر سلامتی خود را به دست نخواهد آورد و به این ترتیب گروهک داعش سرکرده ای را از دست خواهد داد که آمریکا 10 میلیون دلار جایزه برای سر او تعیین کرده است.

روزنامه ساندی تلگراف در پایان می نویسد: البغدادی از سال 2004 که از اردوگاه "کمپ بوکا" در جنوب عراق آزاد شده با تمام توان جنگیده است و به همین علت نگارند این گزارش عقیده دارد که البغدادی حاصل نسخه تروریستی است که مبتنی بر این الگوی داروینی است که "بقا از آن اصلح" است.

برجسته ترین دعای امت اسلامی در قرآن

این عدم کینه همان چیزی است که خداوند به بهشتیان می‌دهد.

به گزارش سرويس ديني جام نيوز، حضرت آیت الله جوادی آملی در ذیل تفسیر سوره زمر در پاسخ به این پرسش؛ " برجسته ترين دعاي يك امت اسلامي چيست؟" بیان داشتند: برجسته ترین دعای یک امت اسلامی این است که «وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا»؛ «و کينه کسانی را که ايمان آورده‌اند، در دل ما جای مده». یک امت اسلامی از خدای سبحان می‌خواهد ما یک دست باشیم کینه کسی را نداشته باشیم و بر فرض اگر اختلافی هم باشد قابل حل است اینطور نیست که ما خودمان را مبتلا کنیم به کینه که ده‌ها خطر را به همراه دارد، نه خاطرات سالمی برای انسان می‌گذارد نه وقت سالمی و نه آرامش خاطری برای خانواده می‌گذارد.
این عدم کینه همان چیزی است که خداوند به بهشتیان می‌دهد. به هر حال در درون بهشتیان ممکن است قبل از ورود به بهشت غل و کینه‌ای باشد اما خداوند اینها را با این کینه وارد بهشت نمی‌کند بلکه اول یک شستشویی در درون این‌ها ایجاد می‌کند یک درمان قلبی می‌کند و این قلب‌ها را تطهیر می‌کند که هیچ‌کس به یاد کینه‌ دیگری نباشد و همه اینها را از یاد بهشتیان می‌برد. همین معنا یعنی هماهنگی و عدم وجود کینه که بهشتیان در بهشت وجود دارد را مردان مؤمن از خدا طلب می‌کنند تا هماهنگ با نظام هستی و بهشتیان باشند.

آیا درباره ظهور «بداء» اتفاق افتاده است؟  

خبرهای غیبی امام علی(ع) که بسیاری از آن‌ها را اهل سنت هم روایت کرده‌اند و خبرهای سایر ائمه از امور غیبی که این خبرها «بداء»پذیر نیستند و به عبارت صحیح‌تر در این وقایع «بداء» واقع نخواهد شد اگرنه آن بزرگواران از آن خبر نمی‌دادند.

روایتی‌‌‌ به وسیله ابی‌حمزه‌ثمالی از حضرت باقر(ع) نقل ‌شده است‌ که ‌طبق آن امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند پس از سال هفتاد گشایش پیش خواهد آمد، ولی به سبب شهادت حضرت امام حسین(ع) این مسأله تا سال 140 به تأخیر افتاد و سپس چون شیعیان رازداری نکردند، خداوند باز آن را به تأخیر انداخت، به گونه‌ای که وقتی را برای آن نزد امامان قرار نداد، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در کتاب «گفتمان مهدویت» در پاسخ به این سؤال که این حدیث با احادیث بسیار دیگر که دلالت دارند فرج موعود بعد از مدت‌های طولانی به دنبال وقوع حوادث و وقایع بزرگ واقع خواهد شد، چگونه قابل تفسیر است؟ و آیا وقوع بداء که از این خبر استفاده می‌شود، موجب این توهم نمی‌شود که چیزی بر خدا ـ العیاذ بالله ـ پس از آنکه معلوم نبوده است، معلوم شده است ؟ در هر حال تفسیر صحیح آن چیست؟ می‌گوید:
*این خبر از نظر سند ایراد دارد اوّلاً: این خبر از نظر سند ایراد دارد، زیرا بر حسب کتاب‌های رجال ابوحمزة‌ثمالی از طبقه چهارم محدّثین نبوده است، وفات او در سال 150 قمری واقع شده و حسن بن محبوب که طبق سند، این خبر را از ابی‌‌حمزه روایت کرده است از طبقه ششم است که در هفتاد و پنج‌ سالگی ـ در سال 224 ق ـ درگذشته است. بنابراین حسن بن محبوب در سال وفات ابی حمزه یک سال بیشتر نداشته با این حال روایت او از ابی حمزه اصلاً امکان ندارد و حتماً شخص دیگری بین او و ابوحمزه واسطه بوده که چون معلوم نیست او چه کسی بوده است، نمی‌توانیم این حدیث را معتبر بدانیم و بعلاوه خبر واحد اگر چه صحیح باشد در اصول اعتقادی نمی‌تواند حجّت باشد تا چه رسد به آن که سندش هم مجهول باشد.
*تا ظهور آن حضرت(عج) باید منتظر تحولات شگرف بود ثانیاً: با وجود احادیث بسیار معتبری که همه با صراحت دلالت دارند که ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام و حکومت عدل صالحان به این زودی‌ها صورت نخواهد گرفت و تا ظهور آن حضرت باید منتظر تحولات شگرف و حوادث خطیر در طی زمان‌های بسیار طولانی بود، با این حال چگونه می‌توان به یک خبر واحد مجعول در برابر آن همه احادیث اعتماد کرد؟ به علاوه از حضرت امیرالمؤمنین(ع) خطبه‌ها و روایات‌ زیادی نقل شده است که در آن‌ها هم به طول مدتی که باید طی آن به انتظار این ظهور بود، اشاره شده است و هم از پیشامدهای بزرگ و امتحانات شدید مؤمنان خبر داده شده است، با وجود این چطور ممکن است گفته شود خبر واحد مجهولی که می‌گوید آن حضرت وقت ظهور را سال هفتاد معین کرده است، صحیح است؟ دیگر اینکه تغییر در تقدیرات الهی امری ممکن است، ولی این بدان معنی نیست که خداوند متعال در ابتدا نسبت به امور بی‌اطلاع است، سپس به آنها علم پیدا می‌کند چنین عقیده‌ای از نظر شیعه باطل است، چون همه شیعیان خدا را از جهل و اینکه امری بر او بعد از خفا آشکار شود منزّه و مبرا می‌دانند، «بداء» به مفهومی که شیعه به آن عقیده دارد یک اصل قرآنی و اسلامی است و بخش مهمی از مسائل الهیّات و همچنین مسائل نبوّت بر آن مبتنی است.
از جمله آیات مربوطه به «بداء» عبارتند از: «وَلَو انّ اَهلَ القُری آمَنُوا وَاتّقُوا لَفَتحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِن السَّماءِ وَالارضِ وَلکِن کَذّبُوا فَاَخذناهُم بِما کانُوا یَکسِبُون»؛ و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آن‌ها می‌گشودیم، ولی ـ آن‌ها حق را ـ تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم. «ظَهَرَ الفَسادُ فِی البَرّ وَالبَحر بِما کَسبَت اَیدِی النّاس»؛ فساد در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است، «وَقال رَبُّکُمْ ادعُونی اَستَجِب لَکُم»؛ پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا ـ دعای ـ شما را بپذیرم، «اَستغفُروا رَبّکُم اِنّهُ کانَ غَفّاراً یُرسِلُ السّماءَ عَلَیکُم مِدراراً»؛ از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است تا باران‌های پربرکت آسمان را پی درپی بر شما فرستد؛ «وَواعَدنا مُوسی ثَلثینَ لَیلةً وَاَتمَمناها بِعَشرٍ»؛ و با موسی، سی‌‌‌‌‌‌ شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب ـ دیگر تکمیل کردیم.

اسرار ولادت امام علی(ع) در کعبه  

مادر عیسی در بیت المقدس بود، هنگامی که وقت ولادت عیسی فرارسید، مریم ندایی شنید که بیرون شو، اینجا عبادت‌گاه است نه زایشگاه، اما فاطمه بنت اسد هنگامی که زایمانش نزدیک شد در حرم بود، دیوار کعبه شکافته شد.
ولادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) در سیزدهم رجب سی سال پس از عام‌الفیل در بیت‌الله الحرام و در کعبه به وقوع پیوست، این رخداد که در نوع خود بی‌نظیر بود و هیچ فرد دیگری به جز امام علی(ع) در کعبه به دنیا نیامده است، عموم دانشمندان شیعه و جمعی از علمای منصف عامه نیز به روایت آن پرداخته‌اند، گروه کلام مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره علت به دنیا آمدن امام علی(ع) در کعبه این چنین پاسخ می‌دهد:

*جریان ولادت امیر مؤمنان(ع) در منابع متعدد آمده است که راوی می‌گوید: من و عباس بن عبدالمطّلب و عده‌ای دیگر در مقابل خانه کعبه در مسجد الحرام نشسته بودیم که ناگهان فاطمه بنت اسد که درد زاییدن فرزند او را ناراحت کرده بود،‌ پدیدار گشت و نزد خانه آمد و گفت: پروردگار من ایمان دارم به تو و به همه پیامبران و کتاب‌هایی که از سوی تو آمده و گفتار جدم ابراهیم خلیل را تصدیق دارم و به او که این خانه کعبه را بنا کرد، پروردگارا به حق همان کسی که این خانه را بنا کرد و به حق این نوزادی که در شکم من است، ولادت او را بر من آسان گردان. ای فاطمه! نام این مولود را علی بگذار که خدای علیّ اعلی می‌فرماید: من نام او را از نام خود جدا کردم و او کسی است که بت‌ها را در خانه من می‌شکند ناگهان دیدیم قسمت پشت خانه کعبه شکافته شد و فاطمه به داخل خانه رفت و از دیدگاه ما پنهان شد و دیوار خانه نیز مانند نخست به هم پیوست، ‌ما که  چنین دیدیم خواستیم قفل در را باز کنیم، ولی در باز نشد. این مطلب به سرعت در شهر پیچید، سه روز از این ماجرا گذشت و چون روز چهارم شد فاطمه از همان مکان بیرون آمد و علی(ع) را در دست داشت و به مردم گفت: خدای تعالی مرا به زنان پیش از خود برتری بخشید، و من در خانه خدا رفتم و از روزی و میوه بهشتی خوردم و چون خواستم از خانه بیرون آیم، ‌هاتفی ندا کرد: ای فاطمه! نام این مولود را علی بگذار که خدای علیّ اعلی می‌فرماید: من نام او را از نام خود جدا کردم و او کسی است که بت‌ها را در خانه من می‌شکند.[1]
*جریان ولادت حضرت در منابع اهل سنّت 1. حاکم نیشابوری در مستدرک جلد 3 صفحه 550 حکمت 6044 می‌گوید: در اخبار متواتر آمده (اخباری که یقین آور است) آمده که فاطمه بنت اسد، امیر مؤمنان علی(ع) را در درون کعبه به دنیا آورد.[2] 2. حافظ گنجی شافعی در کفایة المطالب ص 407 آورده است: امیر مؤمنان علی(ع) شب جمعه در 13 ماه رجب در خانه خدا به دنیا آمد،‌ و هیچ کسی قبل از او و بعد از او در خانه خدا به دنیا نیامده است.[3] 3. شهاب الدین السید محمود آلوسی صاحب تفسیر روح المعانی در کتاب: «سرح الخریدة الغیبة فی شرح القصیدة العینیّه، تألیف عبدالباقی افندی عمری، در ذیل یکی از اشعار او می‌گوید: این مسأله که امیرمؤمنان علی(ع) در خانه خدا به دنیا آمد مسأله مشهور و معروف است و در کتاب‌های شیعه و سنی نقل شده است.[4] بنابراین جریان تولد امیرمؤمنان حقیقتی است که نه تنها شیعه بلکه برادران اهل سنّت نیز به آن اذعان دارند که در الغدیر به تفصیل آورده شده است.

مرد سال و ژنرال محبوب ایرانی‌ها از سایه خارج می‌شود

پایگاه موسسه آمریکایی  "آمریکن اینترپرایز" (American Enterprise Institute) نظرسنجی پایان سال گذشته برخی خبرگزاری ها و وب سایت های خبری درباره مرد سال ایران را بهانه یادداشتی قرار داده است. 

این نظرسنجی‌ها که در روزهای پایانی سال گذشته صورت گرفت، بیش از پیش "قاسم سلیمانی" فرمانده "در سایه" ایرانی را شناساند.

آمریکن اینترپرایز با بیان اینکه "سلیمانی همیشه به صدور انقلاب ایران متهم است" می نویسد: «او حدود 20 سال است که فرماندهی نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عهده دار است. او به جهت ماموریتش سال ها در سایه به سر برده و تصاویر اندکی از او منتشر شده است.»

این پایگاه آمریکایی با اشاره به حجم تصاویر منتشر شده از سردار سلیمانی در سال های اخیر می نویسد: «سلیمانی که سال ها در سایه بود، به یکباره به چهره ای مردمی تبدیل شد و تصاویرش دست به دست چرخید. عکس های وی در سوریه و سپس در عراق منتشر شد و او را از سایه بیرون کشید. اکنون او محبوبترین سردار ایرانی است که از نگاه مردم ایران حاضر است در راه دفاع از شیعیان همه چیز خود را، فدا کند.» 

 آمریکن اینترپرایز بیان می کند که "تبدیل شدن سلیمانی به یکی از محبوب ترین مردان ایران جای تعجب نیست" و می افزاید: «در نظرسنجی اخیر رسانه های ایرانی، سلیمانی گزینه اول ایرانی ها بود. او از فرد منتخب سال گذشته یعنی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، پیشی گرفت.»

این پایگاه آمریکایی با تحلیل رسانه هایی که این نظرسنجی ها را منتشر کرده اند و ترکیب احتمالی شرکت کنندگان، نتیجه می گیرد: «به نظر می رسد بسیاری از ایرانی‌ها به سلیمانی علاقمند هستند و از او حمایت می کنند.» 

آمریکن اینترپرایز در ادامه این یاددشت با اذعان به اینکه "مردم ایران برای شرکت در این نظرسنجی ها مشتاق تر از مردم همسایگان خود هستند" مدعی می شود: «دولت ایران با کنترل روزنامه ها و سایت های خبری به دنبال این است که مطالب مورد نظر خود را انتشار دهد.» 

این پایگاه آمریکایی با این گفته نتیجه می گیرد که "پیشی گرفتن قاسم سلیمانی از رقبای خود در نظرسنجی های مرد سال ایران، سوالاتی را ایجاد می کند" و می افزاید: «افرادی مانند سلیمانی که پیش از این در پس پرده بوده اند و اکنون آشکارا در میان مردم حضور دارند این گمانه را تقویت می کند که وی خود را برای نامزدی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند.» 

 آمریکن اینترپرایز در ادامه مدعی شده است که "در ایران، حدود یک درصد از شرکت کنندگان برای انتخابات تایید صلاحیت می شوند و میدان برای فعالیت گروههای سیاسی، صرفا برای مهار گروه قدرتمند باز می شود.» 

آمریکن اینترپرایز با نتیجه گیری از رقابت سلیمانی و ظریف در نظرسنجی های پایان سال 93 می نویسد: «از سایه خارج شدن سلیمانی شاید این پیام را برساند که نظام ایران او را برای کسوت ریاست جمهوری و برای جایگزینی حسن روحانی و محمدجواد ظریف آماده می کند.» 

این پایگاه در پایان با اشاره به فعالیت های منطقه ای سردار سلیمانی می افزاید: «ریاست جمهوری قاسم سلیمانی، بدون در نظر گرفتن روابط ایران با آمریکا و اروپا، روابط با همسایگان این کشور را هم پیچیده خواهد کرد.»